close
تبلیغات در اینترنت
رژیم غذایی مخصوص کودکان چاق
تبلیغات شما
  • نویسنده :
  • تاریخ ارسال : یکشنبه 10 فروردين 1393
  • دیدگاه ارسال شده

رژیم غذایی مخصوص کودکان چاق

بانوکده 

یک چهارم کودکان و نوجوانان بسیار چاق هستند. ۱۰ درصد از آن‌ها بیش از اندازه چربی دارند. البته چاقی ناشی از اختلال غده به‌ویژه تیروئید کمتر مشاهده می‌شود.. بقیه در ادامه مطلب

بیشتر چاقی‌ها از پرخوری و تغذیه بد ناشی می‌شود. گفتنی است که کودکان چاق بیمار نیستند و از اختلالات هورمونی رنجی نمی‌برند. این گونه افراد به‌هنگام تماشای تلویزیون مقدار زیادی غذای محتوی شیرینی و تنقلات می‌خورند. والدین باید از پرخوری فرزندانشان که منجر به چاقی می‌شود، جلوگیری کنند زیرا خطر دچار شدن به بیماری‌های گوناگون، کودکان چاق را تهدید می‌کند.

یکی از علایم چاقی زیاد، توسعه بیش از حد استخوان‌هاست که این امر سبب آسیب سیستم اعصاب قلب، عروق و بازو در این گونه کودکان می‌شود. چاقی بیش از حد، زمانی شروع می‌شود که وزن کودک مطابق با قد کودک نباشد. کودکان یک تا سه ساله‌ای که وزنشان ۲۱ کیلو و قدشان یک متر باشد، چاق بیش از حد هستند. برای لاغر شدن لازم است که پرهیز غذائی و نظم و محدودیت در غذا خوردن رعایت شود. البته کودک به سختی می‌تواند در برابر نخوردن مقاومت کند. برای این کار احتیاج به حمایت والدین دارد. برای لاغر کردن کودک حتماً باید از خوردن تنقلاتی مثل چیپس و مواد چاق‌کننده جلوگیری شود. بدیهی است که افراد کم‌سن و سال زودتر و راحت‌تر از بزرگسالان لاغر می‌شوند

در رژیم غذائی کودکان چاق مواد قندی باید کمتر شود. همچنین موادغذائی این کودکان باید کم حجم و پرکالری باشد. موادغذائی که این کودکان باید کمتر مصرف کنند، عبارتند از: چربی، شیرینی، نوشابه، آب‌میوه شیرین و موادی که شامل نشاسته هستند.

چگونه عادت‌های بد غذائی را تغییر دهیم؟

پزشکان کلینیک مونیخ رعایت نکات زیر را برای کم کردن وزن کودکان توصیه می‌کنند:

- کودکان چاق نباید گرسنه بمانند، برای رفع گرسنگی می‌توان به کودکان میوه و غذاهای طبیعی مثل سیب، گوجه‌فرنگی، خیار، هنداونه، گلابی و هویج خوراند.

- هرگاه کودک تشنه‌اش شد، به او آب‌میوه شیرین و نوشابه مثل کوکاکولا و کانادا ننوشانید. حتماً آن‌ها باید آن یا آب‌معدنی میل کنند.

- به‌جای غذای شیرین و چرب، غذای پرکالری و کم‌حجم جایگزین شود.

مرتب به کودک شکلات ندهید، مگر به‌ندرت و به‌صورت تشویقی. 

- سعی کنید کودکان صبحانه، ناهار و شام به‌طور مرتب و در ساعت‌های مشخص بخورند، آن‌ها نباید در کنار تلویزیون و یا در سینما تنقلات میل کنند.

- لقمه‌های غذا را باید به تکه‌های کوچکتر قسمت کنید، یعنی پنج الی هفت لقمه.

- فاصله زمانی بین دو وعده غذا خوردن کودک را به مرور بیشتر کنید.

منبع : ویستا

نظرات ارسال شده

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:):(;):D;)):X:?:P:*=((:O@};-:B/:):S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟[حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتی