close
تبلیغات در اینترنت
دانستنی های مورد نیاز در مورد کلسیم
تبلیغات شما
  • نویسنده :
  • تاریخ ارسال : شنبه 16 فروردين 1393
  • دیدگاه ارسال شده

دانستنی های مورد نیاز در مورد کلسیم

بانوکده 

در ادامه مطلب مقاله ای کامل در مورد نکاتی در مورد کلسیم و اینکه چرا باید آن را مصرف کنیم قرار داده شده است تا به اهمیت کلسیم بیشتر پی ببرید .

فواید و خواص کلسیم چیست ؟

کلسیم ماده‌ای است برای تقویت و محکم کردن استخوان ها و دندان ها . محصولات لبنیاتی همچون شیر، پنیر و ماست از منابع مشهود کلسیم می باشد. در واقع بیشتر کلسیم درون بدن ما در استخوان ها و دندان های ما ذخیره شده است. کلسیم به ساخته شدن استخوان های جدید کمک می نماید.

 

دریافت میزان مناسب کلسیم برای حفظ سلامت و قوت استخوان ها مورد نیاز می باشد، اما این نیاز در دوران کودکی که استخوان ها در حال رشد می باشند، بیشتر از همیشه مورد نیاز است. همچنین کلسیم در دوران بزرگسالی و میانسالی که استخوان ها سریع تر ضعیف می شوند و درصورت عدم دریافت مقدار کافی کلسیم فرد ممکن است دچار بیماری پوکی استخوان شود، مورد نیاز می باشد. بعلاوه کلسیم نقشی مهم در عملکرد سایر نقاط بدن از جمله:

 

    انتقال سیگنال های عصبی

    ترشح هورمون ها

    انقباض عضلانی

    عملکرد رگهای خونی

    لخته خون

 

همچنین تحقیقات اخیر نشان می دهند که ممکن است کلسیم به کاهش فشار خون، کاهش خطر سرطان روده و کاهش سرطان پروستات کمک می نماید، بااینحال تحقیقات بیشتری برای تایید این موضوع مورد نیاز است.

 

میزان احتیاج بدن به کلسیم چقدر است؟

میزان نیاز بدن هر فرد به کلسیم بستگی به سن و جنس  فرد دارد . میزان توصیه شده (RDA) برای مصرف کلسیم:

   سن                                  مردان                                       زنان

1 تا 3 سال                    700 میلی گرم                             700 میلی گرم

4 تا 8 سال                    1000 میلی گرم                           1000 میلی گرم

9 تا 13 سال                  1300 میلی گرم                           1300 میلی گرم

14 تا 18 سال                1300 میلی گرم                           1300 میلی گرم

19 تا 50 سال                1000 میلی گرم                           1000 میلی گرم

51 تا 70 سال                1000 میلی گرم                           1200 میلی گرم

71 سال به بالا               1200 میلی گرم                          1200 میلی گرم

 

دقت کنید که مصرف بیشتر از آنچه در جدول بالا آمده خطر عوارض جانبی کلسیم را افزایش می دهد.

 

منابع تامین کلسیم برای بدن چیست ؟

بهترین منبع برای دریافت کلسیم مورد نیاز بدن خوراکی ها هستند. در 250 گرم ماست کم چرب حدودا 415 میلی گرم کلسیم موجود می باشد. در 250 گرم شیر کم چرب، 300 میلی گرم کلسیم موجود می باشد. همچنین در 40 گرم پنیر ماتسرلا نیز حدودا 333 میلی گرم کلسیم موجود می باشد. حتی اگر بدن شما به لاکتوز حساسیت دارد، با انتخاب انواع بدون لاکتوز لبنیات، می توانید نیاز خود به کلسیم را تامین نمایید. ماهی سالمون، کلم پیچ و شلغم نیز حاوی کلسیم می باشند.

 

مصرف مکمل های حاوی کلسیم

اگر شما کلسیم کافی و مورد نیازتان را از طریق رژیم غذاییتان دریافت نمی کنید، پزشکتان برای شما مکمل های حاوی کلسیم تجویز می نماید. برای افزایش جذب این مکمل ها، مقادیر بیشتر از 500 میلی گرم کلسیم در هربار استفاده مصرف نکنید. سعی کنید 500 میلی گرم در روز و 500 میلی گرم در شب مصرف نمایید. همچنین با استفاده از خوراکی های حاوی ویتامین D، جذب کلسیم را افزایش دهید. زمانیکه از این مکمل ها استفاده می کنید، برای افزایش جذبشان از غذاهای حاوی کافئین و غذاهای نمک دار استفاده ننمایید.

 

مصرف مکمل های کلسیمی و اثرات و عوارض جانبی آنها بر بدن

قبل از مصرف مکمل های کلسیمی باید، از اثرات و عوارض جانبی آنها که شامل یبوست، باد یا نفخ شکم و سنگ کلیه می باشند، آگاه باشید.

 

کلسیم می تواند جذب بعضی از داروها را کاهش داده و ممکن است خطر حمله قلبی (بخصوص در افرادیکه به بیماری های قلبی دچاراند) را افزایش دهد، پس قبل از مصرف مکمل های کلسیمی حتما با پزشک خود در اینباره مشورت نمایید.

منبع : راستینه

نظرات ارسال شده

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:):(;):D;)):X:?:P:*=((:O@};-:B/:):S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟[حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتی